Wystartowanie z własnym biznesem wymaga poczynienia pewnych inwestycji. Skąd więc wziąć na nie pieniądze?
- Własne oszczędności
Środki zgromadzone przez właściciela lub pomoc rodziny i przyjaciół jest zwykle podstawowym źródłem finansowania działalności. Nawet w przypadku form, które nie wymagają posiadania kapitału początkowego, przydaje się to na poniesienie pierwszych kosztów, np. wynajmu biura, zapłaty za księgowość.
- Kredyt z banku
Banki chętnie włączają do oferty kredyty i pożyczki przeznaczone specjalnie dla firm. Takie pożyczki i kredyty zwykle charakteryzują się preferencyjnymi warunkami i mogą wiązać z dodatkową ofertą otwarcia rachunku firmowego w danym banku.
- Dofinansowanie z Unii
Osoby fizyczne mogą ubiegać się również o wsparcie z Unii Europejskiej. W tym celu należy złożyć wniosek w ramach konkretnego programu. Osoby bezrobotne, kobiety po urlopie macierzyńskim, osoby do 25 roku życia oraz po 45 roku życia, a także mieszkańcy wsi, mogą liczyć w tym zakresie na ułatwienia.
- Dotacja z Urzędu Pracy
Taka dotacja jest bezzwrotna (jeśli firma utrzyma się na rynku przez rok) i wynosić może do 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia. Aby ją otrzymać, osoba bezrobotna musi złożyć wniosek w swoim powiatowym urzędzie pracy. Szczegółowe wymagania mogą być różne w zależności od konkretnego urzędu.
- Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Dotacje na własny biznes uzyskać można również ze środków Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udziela ona pomocy zarówno w ramach programów unijnych, jak i krajowego budżetu. Przyznawanie dotacji odbywa się w oparciu o składane wnioski, których wzory i wymagania znaleźć można na stronie PARP.
Olga/ F: stevepb / Pixabay